Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Videnscenter

Videnscentret er målrettet elever med sproglige og skriftsproglige samt andre specifikke indlæringsvanskeligheder. 

  • Elever med sproglige vanskeligheder, herunder udviklingsmæssige sprogforstyrrelser også kaldet DLD, der påvirker deres kommunikation både gennem udtale og forståelse. 

  • Elever med skriftsproglige vanskeligheder, herunder ordblindhed. 

  • Introverte elever med autismelignende udfordringer og vanskeligheder inden for kommunikation og socialt samspil samt mentalisering. 

  • Andre specifikke vanskeligheder, herunder hukommelse- og hørevanskeligheder. 

 

Elever i Videnscenter

Eleverne i Videnscentret er kendetegnet ved at have sproglige, kommunikative og/eller skriftsproglige vanskeligheder, som en primær vanskelighed. Eksempelvis sprogforstyrrelser DLD, dyspraksi eller dysleksi.

De sproglige Vanskeligheder ses på form (grammatik og udtale), indhold (ordforråd og ordkendskab) og funktion f.eks. pragmatiske sprogvanskeligheder. 

Eleverne har svære og vedvarende vanskeligheder indenfor læsning og skrivning. Det giver sig udtryk i ordblinde vanskeligheder og f.eks. vanskeligheder med planlægning og koordinering (eksekutive funktioner) eller vanskeligheder med læseforståelse, syntaks og semantik. 

Eleverne har specifikke indlæringsvanskeligheder indenfor kommunikation og socialt samspil og som har behov for særlig tilrettelagt og specialiseret undervisning i et mindre miljø. 

Tilbuddet retter sig mod elever med et funktionsniveau indenfor normalområdet.

Eleverne revisiteres i dialog med forældre og PPR hvert år og kan fortsætte deres skolegang i Videncenteret frem til 9. klasse med folkeskolens afgangsprøve.

 

Det pædagogiske indhold

Eleverne er organiseret i klasser á 7-9 elever. Klasserne rummer 2-3 klassetrin. Ofte deles klasserne i endnu mindre læringsmiljøer, der tilgodeser den enkelte og gruppens læringspotentialer.

Undervisningen er bygget op omkring forudsigelighed, genkendelige strukturer samt gentagelser, og den indeholder systematisk brug af visuel understøttelse f.eks. piktogrammer; kompenserende læse- og skriveredskaber og mentaliserende værktøjer som f.eks. sociale historier. 

Eleverne skal finde det meningsfuldt at være en del af skolens læringsfællesskaber, og derfor prioriterer Videnscentret samarbejdet med almenskolen højt og deltager i hovedparten af skolens faste årlige arrangementer.