Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for digital dannelse og anvendelse af digitale værktøjer

Formålet med princip for anvendelse af digitale værktøjer er at skabe et grundlag for de bedste læringsforudsætninger for alle børn på Ådalens Skole. Ådalens Skoles læringssyn tager udgangspunkt i at læring sker i fællesskaber.

Variationen i læringsmidler/ værktøjer har som mål at skabe de bedste læringsforudsætninger for børnegruppernes diversitet, således at undervisningens tilrettelæggelse opleves som nærværende, afvekslende og motiverende. 

Anvendelse af digitale værktøjer og inddragelse af digitale dimensioner i undervisningen er et supplement til en bred vifte af læringsværkstøjer og undervisningsmidler. 

Anvendelse af digitale værktøjer skal derfor tage udgangspunkt i fællesskabets værdiregelsæt og at den digitale dimension understøtter udviklingen af såvel færdigheder som kompetencer.

Digital dannelse

Med digital dannelse forstås at den enkelte kan bringe egne digitale færdigheder og kompetencer i anvendelse, med henblik på at skabe læring i fællesskaber, gennem kritisk at forholde sig til mulighederne i den digitale dimension.

Anvendelse af digitale værktøjer skal understøtte børnenes læring, herunder hensyntagen til muligheder for dybdelæring. Dybdelæring er kendetegnet ved dialog/samtale, skabelse af sammenhæng mellem tidligere og ny viden, forståelse af sammenhænge, sammenhænge mellem teori og praktik/hverdagsliv, samt refleksive processer.

Adgang til og anvendelse af digitale værktøjer sker i henhold til Ådalens Skoles ordensregelsæt.

 

Vedtaget af skolebestyrelsen, maj 2024