Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for trivselsforældre

Information om trivselsforældrenes arbejde på Ådalens Skole. Betegnelsen trivselsforældre erstatter tidligere klasseråd og kontaktforældre

Oplagte opgaver 

Trivselsforældrene kan bidrage til klassens trivsel ved at: 

• Lave arrangementer, der styrker klassens sociale liv. Skolen anbefaler 2-3 arrangementer årligt.

• Tage godt imod nye forældre og børn i klassen 

• Skabe hyggelige rammer for forældremøderne (for eksempel borddækning og traktement) 

• Administrere klassekassen 

• Tage referat af forældremøderne • Hjælpe lærerne, f.eks. når der skal arrangeres ture eller fester – eller når der skal findes en gæstelærer. 

Trivselsforældrene kan give input til forældremødernes dagsorden. 

Desuden er trivselsforældrene bindeleddet mellem klassens forældre og skolebestyrelsen, og kan hjælpe med, at udveksle beslutninger mellem forældre og skolebestyrelsen. Skolebestyrelsen indkalder en gang årligt trivselsforældrene til et fælles møde for at drøfte skole, nye tiltag og samarbejdet om klassernes trivsel.

Klassebestemte opgaver 

I grundskolens 0.-3. klasse er det vigtigste formål at lære hinanden og hinandens børn at kende. Centrale emner på møderne kan være: Legetøj, fødselsdage, mobiltelefoner, brug af sociale medier og legeaftaler. Trivselsforældre kan tage initiativ til udflugter og fester. 

På grundskolens 4. og 5. klasse – er trivselsforældrenes vigtigste opgave at fastholde og udbygge kendskabet mellem forældre og børn. Vigtige emner til fælles diskussion kan være SSP-arbejde, lommepenge, trivsels, påbegyndende pubertet og så småt begynde at forholde sig til alkohol og rygning. Trivselsforældrene kan arrangere fælles madaften, foredrags- eller debataften, teatertur eller lign.

I overbygningen - 6., 7., 8 og 9. klassetrin – er formålet med trivselsforældre ordningen især at fastholde det gode samarbejde. Her er det oplagt at diskutere SSP-arbejde, lommepenge, modetøj, mobning og ungdomskriminalitet. Fortsætte med at udbygge regler for alkohol og rygning, øge fokus på risiko for misbrug, og orientere sig på de mange uddannelsesmuligheder efter 9. klasse. Trivselsforældre kan arrangere foredrags- eller debataften, teatertur, weekendudflugt eller besøg på forældrenes arbejdspladser

Opgaver, der ikke skal løses af trivselsforældrene 

Gruppen af trivselsforældre er et organ uden formel myndighed. 

Trivselsforældre kan således ikke virke som sagsbehandlere for egne eller andre af klassens børn eller blande sig i lærernes undervisning. 

Trivselsforældrene fungerer ej heller som ”klagecentral” mellem forældrene og skolen. Får trivselsforældrene spørgsmål eller henvendelse af ovenstående karakter fra de andre forældre, skal de henvises til klasselærer eller ledelsen, der vil gå i videre dialog og løsning med den enkelte

Besluttet af skolebestyrelsen marts 2025