Formål
At sikre vedfungerende homogene klasser med henblik på at sikre alle børns læring og trivsel.
Typer af klassedannelse
Klassedannelse forekommer ved:
skolestart (0. klasse)
reduktion i, eller forøgelse(i) af, elevtallet på en årgang
ny klassedannelse kan forekomme hvis der er særlige pædagogiske hensyn, der kan betyde ændring i den eksisterende klassedannelse
etablering af nye klasser på 6. årgang
Klassedannelse tager udgangspunkt i nedenstående (ikke prioriteret)
relationer mellem voksne og børn, og mellem børn indbyrdes
faglige og sociale forudsætninger
særlige forudsætninger og behov
køn
Ved klassedannelse senere i skoleforløbet beslutter skolelederen klassedannelsen.
Ved klassedannelse inddrages børnene i forhold til deres modenhed, herunder sociale relationer ved etablering af klasser på 6. årgang
Der tilstræbes (ikke prioriteret rækkefølge)
Højt informationsniveau i forhold til børn og forældre
fagprofessionelle udarbejder på baggrund af ønsker forslag til klassedannelse
skolelederen har den endelige afgørelse for elevplacering.
Vedtaget i skolebestyrelsen 05.03.2024
------------------------------
(i) Folkeskolelovens § 17 bestemmer, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Det betyder, at hvis antallet af elever vokser i løbet af skoleåret medfører det ikke automatisk en deling af klassen før næste skoleårs begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan jf § 17, stk. 1 tillade et højere elevtal i særlige tilfælde, dog ikke over 30.