Formål
At sikre velfungerende homogene klasser med henblik på at sikre alle børns læring og trivsel.
Typer af klassedannelse
Klassedannelse forekommer ved:
- skolestart (0. klasse)
- reduktion i, eller forøgelse(i) af, elevtallet på en årgang
- ny klassedannelse kan forekomme hvis der er særlige pædagogiske hensyn, der kan betyde ændring i den eksisterende klassedannelse
- etablering af linjeklasser på 6. årgang
Klassedannelse tager udgangspunkt i nedenstående (ikke prioriteret)
- relationer mellem voksne og børn, og mellem børn indbyrdes
- faglige og sociale forudsætninger
- særlige forudsætninger og behov
- køn
Ved klassedannelse senere i skoleforløbet beslutter skolelederen klassedannelsen.
Ved klassedannelse inddrages børnene i forhold til deres modenhed, herunder faglige interesser ved etablering af linjeklasser på 6. årgang.
Der tilstræbes (ikke prioriteret rækkefølge)
- højt informationsniveau i forhold til børn og forældre
- fagprofessionelle udarbejder på baggrund af ønsker forslag til klassedannelse
- skolelederen har den endelige afgørelse for elevplacering
Vedtaget i skolebestyrelsen 07.03.2019
------------------------------
(i) Folkeskolelovens § 17 bestemmer, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Det betyder, at hvis antallet af elever vokser i løbet af skoleåret medfører det ikke automatisk en deling af klassen før næste skoleårs begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan jf § 17, stk. 1 tillade et højere elevtal i særlige tilfælde, dog ikke over 30.