Udskolingen i Videncenteret (7. til 9. klasse)

Elever

Elever der undervises i udskolingen i Videncenteret, er normalt begavede børn med vanskeligheder primært indenfor læsning og skrivning (dysleksi) eller sprogforståelse, der er så omfattende, at elevens undervisningsbehov ikke kan tilgodeses i den undervisning, folkeskolen kan tilbyde.

Vanskeligheder indenfor læsning og skrivning følges ofte af især hukommelses- og opmærksomhedsvanskeligheder, som påvirker elevernes læring. I Videnscentret støttes eleverne også i forhold til disse vanskeligheder, gennem særlig tilrettelagt undervisning.

Undervisning

Brugen af læse og skriveteknologi er helt central i undervisningen, og bruges i alle fag. Computer og diverse programmer stilles til rådighed for alle elever.

I udskolingen undervises eleverne i alle folkeskolens fag. Det er målet, at eleverne kan gå til Folkeskolens Afgangsprøve efter 9. klasse, ved at anvende it-hjælpemidler og læse og -skriveteknologi (LST).

I klasserne undervises der både fælles og individuelt, frem imod, at den enkelte elev får den bedst mulige oplevelse ved de afsluttende prøver.

Samtidig forberedes den enkelte elev på at gennemføre en ungdomsuddannelse, og der er mulighed for at følge forskellige forløb med praktik og brobygning.