Indskoling i Videncenteret (0. til 3. klasse)

Elever

Elever, der optages i Videncenterets indskolingsklasser, er normaltbegavede børn med specifikke vanskeligheder indenfor tale og sprog eller læsning og skrivning.

Vanskelighederne er af et sådant omfang, at elevernes undervisningsbehov ikke kan tilgodeses i den undervisning folkeskolen kan tilbyde. De sproglige vanskeligheder omfatter ofte dyspraksi eller udviklingsmæssige sprogforstyrrelser også kaldet DLD, der påvirker elevernes kommunikation både gennem udtale og forståelse.

Undervisning

I indskolingen undervises eleverne af pædagoger, lærere og talepædagoger og får individuel taleundervisning efter behov. Der er endvidere tilknyttet ergoterapeut.

Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og behov. Undervisningen tilrettelægges ud fra en individuel handleplan.

Samtidig arbejdes der med fællesskaber i klasserne og via leg, aktiviteter og mentalisering udvikles elevens sociale og personlige kompetencer.

I undervisningen benyttes ofte særlige it-programmer, og hver elev har adgang til computer og iPad når det er relevant.

SFO

Eleverne i Videnscentret har mulighed for at blive indmeldt i SFO på Ådalens Skole. Der er tilknyttet en ekstra medarbejder i SFO-tiden til at støtte eleverne fra Videnscentret i SFO- tiden.