Cooperative Learning

Cooperative Learning (CL) løfter både de dygtige og de mindre stærke elever fagligt og er med til at skabe bedre trivsel i klassen. CL kan bruges på alle klassetrin og i alle fag.

CL er en betegnelse for aktiviteter, hvor eleverne samles i små grupper og arbejder sammen med én eller flere kammerater om at læse en faglig opgave. Mange børn kan godt lide øvelserne, fordi de bruger deres krop, samtidig med at de leger det faglige stof ind. Gruppetilgangen har CL tilfælles med TrueNorth, og de to tilgange supplerer hinanden godt i klasserummet.

CL skaber variation i forhold til traditionel tavleundervisning. Eleverne lærer at arbejde sammen i grupper, som lærerne blander, så børnene arbejder sammen med kammerater, der er forskellige fra dem selv fagligt såvel som sociale. Det betyder, at den stærke elev lærer af at hjælpe en kammerat, som ikke er helt så dygtig. Evnen til at samarbejde og indgå i en gruppe er en social kompetence, som eleverne vil få god brug af senere i livet, uanset hvilken retning de vælger.