Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip om bevægelse i skoledagen

Formål

At bevægelse i skoledagen styrker læring og sundhed

Hvordan

Der skal ses på to perspektiver når der tales om bevægelse i skoledagen:

  • Det fysiske aspekt, hvor pulsen kommer op og hvor den bruges til at skabe den nødvendige fysiske afslapning.
  • Læringsperspektivet hvor bevægelsen bruges til at understøtte læringen af andre veje

Bevægelsen skal være integreret i alle fag med fokus på både læring og fysisk.

Bevægelse skal kunne bruges til at danne pauser og overgange mellem forskelligt indhold.

Bevægelse, der har det fysiske aspekt som primært formål bør udformes som længere forløb eller bånd.

Bevægelse skal også være medvirkende til, at eleverne motiveres til at få interesse for bevægelse også uden for skolen, bl.a. under inddragelse af foreningslivet.

Bevægelse skal medvirke til at styrke den sociale og faglige kapital og motivere eleverne.

Bevægelsen skal være integreret for alle klassetrin, men skal differentieres i forhold til alder og færdigheder.

Forældrene opfordres til understøtte bevægelsen i skolen ved at lade deres børn transportere sig selv til og fra skolen.

 

Vedtaget på bestyrelsesmøde d. 9. juni 2015