Taleklasser

Elever, der optages i en taleklasse, er normaltbegavede børn med specifikke vanskeligheder indenfor tale og sprog, der er af et sådan omfang, at elevernes undervisningsbehov ikke kan tilgodeses i den almindelige undervisning.

Sproget er en af forudsætningerne for at opnå både gode relationelle og gode skriftsproglige kompetencer. Derfor har en del af vores elever også tit medfølgende vanskeligheder med at indgå i sociale sammenhænge og med deres skriftsproglige udvikling.

Der er ca. 5-8 elever i hver taleklasse. Der er tilknyttet en logopæd til hver klasse.

Til taleklasserne er der også tilknyttet en ergoterapeut.

I undervisningen benyttes særlige it-programmer, og der er en interaktiv tavle i hver klasse.

Eleverne fortsætter deres skolegang efter udvisitering fra taleklasserne i en almindelig folkeskoleklasse, i en læseklasse eller i en anden specialskole.